A jelenlegi helyzetben az első és legfontosabb dolog mielőtt bárki utazik, hogy mindenképpen nézzen utána az adott helyre vonatkozó korlátozásoknak és annak is, hogy mi a teendő/tudnivaló visszaérkezéskor!
Szerintem a legnagyobb probléma vagy nehezítő körülmény, hogy kb. minden országban mások a korlátozások, az elvárások, sehol semmi nem egységes, ráadásul napról-napra változik minden.
De kellő körültekintéssel és némi plusz idő ráfordításával azért lehet utazni. (Ez nem biztatás, egyszerűen tény.)
Aki még nem ismeri, ajánljuk figyelmébe a Sherpa oldalát.
Itt egy helyen elég jól össze vannak szedve az országokra vonatkozó szabályok, korlátozások.
Naprakész az oldal, mikor mi voltunk a Dominikai Köztársaságban, akkor például visszatérve az USA-ba még nem kellett negatív teszt, most már kell.
Szóval ez egy jó kis oldal, tájékozódjatok!
Ami a mi konkrét utazásunkat illeti a részletes (élmény)beszámoló mellett szerettük volna összeszedni, amit mi tapasztaltunk.
Mi ugyan az USA-ból indultunk, így az európai/magyar repülőteres részről nem tudunk mondani semmit, viszont itt mindenhol van kézfertőtlenítő kihelyezve, nagyon sokat takarítanak és fertőtlenítik a felületeket. A reptérre már maszkban kell belépni és a teljes területén hordani kell, ahogy persze a repülőgépen is, egész úton. Erre többször figyelmeztetnek, sőt ha valaki véletlenül lejjebb húzza, azonnal szólnak, hogy orrot és szájat eltakarva.
A reptéren a biztonsági ellenőrzésnél van mindig a leghosszabb sor. A kígyózó sorok között plexifalat húztak fel, hogy a melletted állótól védjenek, a padlón pedig a szokásos kétméteres jelölések vannak kihelyezve.
A repülőn a vizet és a snack-et megkaptuk, de felszolgálás nincs, hanem beszálláskor egy zacskóban adták oda.
Punta Cana-ra megérkezve szintén kötelező a maszk viselése. A transzferbuszban rajtunk kívül nem volt senki - persze a sofőrt leszámítva, így mi ott sem vettük le.
Ahogy sok más ország, a Dominikai Köztársaság is alapvetően a turizmusból él, így mindent elkövetnek, hogy a legnagyobb biztonságot nyújtsák a vendégek számára. Mi sehol nem éreztük úgy, hogy ne lennénk biztonságban.
A Dominikai Köztársaságba való utazáskor ki kell tölteni egy papírt, mely szerint ha bármi baja esik az embernek (coviddal kapcsolatban), akkor az ország állja a kezelés / ellátás költségeit. (Ez csak azokra vonatkozik, akik repülővel érkeznek az országba.) Ezzel is támogatják a turizmust.
A szállodában (Majestic Mirage) a személyzet minden tagja hordja a maszkot, a bárban dolgozók arcát még ilyen plexi-maszkkal is fedik. Nyilván kényelmetlen, kellemetlen viselet a 30 fokos melegben, de mindenki elfogadta, hogy most ez a helyzet. Valószínűleg még ez is jobb, mintha egyáltalán nem lenne nyitva a szálloda.
Három szállodából így is csak egy működött, mikor mi ott jártunk tavaly novemberben, akkor azt mondták, hogy idén év elején szeretnék visszanyitni a másik két szállodát is.
Egyébként a parton mindkét irányban nagyon messzire elsétáltunk és a parton sorakozó szállodák többsége sajnos zárva volt. Szomorú volt az egymásba pakolt napozóágyak látványa, vagy ahogyan egyszerűen üresen árválkodott minden.
Nyilván nem az összes szálloda volt zárva: amelyik nyitva volt, ott azért volt vendég a parton is.
De vissza a szállodába: a vendégek esetében az a szabály, hogy a közösségi terekben hordani kell a maszkot, amíg le nem ülsz egy asztalhoz, illetve ott, ahol sokan vannak egyszerre. A többi helyen természetesen a vendégekre van bízva, hogy felveszik-e vagy sem. Volt olyan vendég, aki a tengerparton egyedül sétálva is hordta, mások meg nem. Szóval ez egyénfüggő.
A szobában egy kis szett vár mindenkit: maszk és kézfertőtlenítő kis csomagban.
Néhány étterem bejáratánál is vannak kirakva maszkok, ha elfelejtenél vinni magaddal, onnan tudsz elvenni.
A szálloda területén minden étterem bejáratánál IS van kihelyezett kézfertőtlenítő, ezek közül sok ugyan üres volt, viszont belépve az asztalokon is találni fertőtlenítőt. Sőt az éttermek bejáratánál - mivel ültetés van - úgy várnak, hogy a maszk alatt széles mosollyal köszöntenek (nem láttam sajnos, de így képzelem 😁 ) és máris nyomják a kezedbe a fertőtlenítőt.
Az éttermekben minden második asztal üresen van hagyva, úgy ültetik le a vendégeket, így nincs az, hogy egymás szájában ülnek az emberek. Felszolgálók hoznak innivalót, az all inclusive kiszolgálás pedig most úgy működik, hogy nem te szedsz magadnak, hanem mutogatsz és kérsz, hogy miből mit szeretnél. Persze a személyzetnek ez nyilván több munka, de szerintem örülnek, hogy legalább van munkájuk.
Az összes menü QR kód alapján letölthető saját telefonra, így már előre ki tudod nézni, hogy mit szeretnél választani, nem kell semmit se összefogdosni hozzá.
Az elegánsabb vagy extra éttermekbe időpontra lehet menni, ott ugyanez a helyzet. Mi már előre kiválasztottuk, mit fogunk rendelni, így aztán várakozni sem kell olyan sokat (mondjuk a tömeg miatt sem). De ez egy nagyon szuper megoldás egyébként (Covid nélkül is), hogy online el lehet érni az étlapot. (Csomó várakozási időt meg lehet spórolni.)
A napozóágyakra is van ötletes megoldás: ki van rakva egy megfordítható kis tábla az ágyra, ami alapján látod, hogy fertőtlenítve van-e az ágy, le lehet feküdni rá, vagy még takarításra vár.
Bennfentes infó alapján még azt is megtudtuk, hogy a személyzet tagjait hetente kétszer tesztelik és havonta vérvételes vizsgálaton is átesnek. A jelenleg zárva tartó szállodába jönnek ki az orvosok (egyszerre többen), hogy minél gyorsabban le lehessen tesztelni a teljes személyzetet.
A maszk használata persze körülményes, nem feltétlen kényelmes viselet, ráadásul a kommunikációt is nehezíti gyakran, viszont nyilván mindenki elfogadja ezt a helyzetet.
Mi sehol egy percig sem éreztük úgy, hogy nem vagyunk biztonságban. Gyakran mostunk / fertőtlenítettünk kezet, mindent betartottunk, amit csak lehetséges és vagy szükséges.
Úgy gondolom, hogy egy percig sem bántuk meg, hogy elutaztunk, sőt igazából úgy érzem, hogy egy rendhagyó, de nagyon szuper élménnyel lettünk ismét gazdagabbak. És azzal hogy mi odamentünk, kicsit hozzájárultunk, hogy emberek ne veszítsék el a munkájukat! A személyzet egyik tagjával nagyon sokat beszélgettem (spanyolul) és nekik tényleg semmi más bevételi forrásuk nincs.
És a tanulság pedig az, hogy igenis meg lehet oldani mindent, csak akarni kell. Maximális figyelem, sőt mondhatni fegyelem, odafigyelés és törődés, mert ahogy itt Amerikában is mondják: együtt vagyunk ebben - we are all in this together.
Iratkozzatok fel a Youtube csatornánkra és kövessetek minket az Instagramon is!