OMNY

Az OMNY a New York-i régió tömegközlekedésének érintésmentes fizetési rendszere. Az OMNY-t a metrókon, buszokon, és más regionális szolgáltatásokon is igénybe lehet venni.

Korábban írtunk már arról, hogy a MetroCardot használtuk. A legutóbbi New York-i utazásunk alkalmával úgy döntöttünk, hogy kipróbáljuk az OMNY-t. A következő okok miatt:

  • A MetroCard esetén többször is találkoztunk azzal a problémával, hogy a mágnáskártyát lehúzzuk, az összeg levonásra kerül, de a kapu nem nyílik.
  • A 7 napos kedvezmény csak akkor működik, ha az automatánál azt az opciót választjuk ki. Ez a legelső utunknál ment; a második utunknál már nem, mert nem emlékeztünk rá. (Ez az OMNY esetében másképp van, de erről részletesebben kicsit lentebb írok.)
  • A MetroCard előbb-utóbb megszűnik. Végleges dátumot még nem láttunk.

Az OMNY fizetési rendszert kétféleképpen lehet igénybe venni: Klasszikus módon az automatából. Egy bankkártya méretű érintésmentes, pénzzel előre feltöltött kártyát lehet vásárolni automatákból és különböző értékesítésítési helyeken. Ez az OMNY Card. Egyszeri díja 5 USD és minimum 1 USD-t kell rátölteni.

OMNY
(kép: omny.info)

Az OMNY kártya jó lehet annak, aki még nincs 18 éves és nincs saját hitelkártyája vagy mobiltelefonja. Vagy azoknak, akik nem szeretnék a bankkártyát, hitelkártyát, vagy az okostelefont lóbálni, hogy ne kapják ki a kezükből.
Annak is jól jöhet, aki nem szeretne több száz oldalas bankszámlakivonatot, amelyen minden egyes jegy vásárlása fel van tüntetve.
Készpénzzel a metró bejáratánál vagy a buszon nem lehet fizetni. Aki készpénzezni akar, annak ez az OMNY Card a megfelelő megoldás.

OMNY

A másik opció: Bármilyen olyan eszközzel, amely érintés nélküli fizetési megoldást nyújt: bankkártya, hitelkártya, okostelefon, okosóra. Tehát a bankkártyán vagy hitelkártyán (vagy az ahhoz kapcsolt okoseszközön) kívül nincs másra szükség. Nem kell semmivel sem regisztrálni, vagy alkalmazást telepíteni a telefonra.

OMNY
(kép: omny.info)

Turistáknak, ahogy nekünk is, a hitelkártya megoldás jól jött a 2. utunknál, amikor gondunk volt a MetroCarddal. De azt is éreztük, hogy nem mindig szeretnénk a hitelkáryával fizetni. Aggódtunk, hogy nehogy elejtsük, vagy nehony tényleg kikapják a kezünkből. Viszont valóban nagy segítség volt abban a helyzetben.

A viteldíj mindig ugyanannyiba kerül. Független a fizetési módoktól (MetroCard, OMNY Card, OMNY a bankkártyával stb.)

Mi legutóbb a mobiltelefonjainkat állítottuk be, hogy azzal tudjunk fizetni. Fontos, hogy minden utasnak saját fizetési eszköze legyen. Vagy OMNY Card, vagy bankkártya. Ugyannazzal a kártyával egymás után nem lehet fizetni. A rendszer blokkolja azt. Gyakorlatban is láttuk, hogy ez így működik, mikor egy pár egymásnak adogatta az OMNY kártyát, de csak egyikőjük jutott át.
Tehát Szilvi használta a saját hitelkártyáját a telefonjával, én pedig a saját hitelkártyámat, a saját telefonommal.

A fizetés úgy történik mint a boltban: a terminálhoz kell érinteni a kártyát vagy az okoseszközt. A kijelző elég nagy, ami zöldre vált, ha minden rendben (GO) vagy pirosra, ha valami nem OK.

OMNY

A buszokon is ugyanilyen terminál van és ugyanígy működik.

Mivel az OMNY egy fizetési megoldás; az átszállás ebben az esetben is ugyanúgy ingyenes, mint minden más esetben (amennyiben az átszállás vagy átszállások 2 órán belül történnek meg). Figyelni kell, hogy ugyanazzal a kártyával szálljunk át. Így tudja a rendszer észrevenni, hogy nemrég már megkezdtünk egy utazást. Elvárt, hogy az átszállásnál is érintsünk, de a rendszer nem terheli ránk az összeget. Ezt tapasztaltuk is.

A MetroCarddal ellentétben, a 7 napos bérlet itt másképp működik és rugalmasabb: Használjuk az OMNY-t minden utazáshoz, de 12 jegynél többet nem fog felszámolni a rendszer az első utazás megkezdése után. (A MetroCard esetében előre el kell dönteni, hogy hogyan szeretnénk használni: vagy minden alkalommal levonja a viteldíjat, vagy előre ki kell fizetni a 7 napos bérlet árát.)

Androidos telefonunk miatt mi a Google Walletet használtuk. Ilyen megoldás van iOS-re is nyilván.

Én kipróbáltam, hogy van-e bármilyen előnye az OMNY oldalán való regisztrációnak, de azon kívül, hogy látom milyen kártyát használtam már és mikor, semmi pluszt nem ad.

A Google Wallet kicsit összezavart minket: miután használtuk az OMNY-t, értesítést dobott, hogy a tömegközlekedéshez használt fizetéseknél nem kell feloldani a telefont, mert anélkül is megy. Gondolom azért, hogy ne bohóckodjon a terminálnál annyit az ember. Nekünk ez viszont nem jött össze.
Ahogy a boltban is, a telefon kijelzője legyen aktív a Wallettel és utána mehet a fizetés. Ez 99%-ban ment, néha nem és újra kellett próbálni. Viszont egyik alkalommal sem vonta le kétszer a jegy árát.

Összességében ez a legegyszerűbb módja a jegyvásárlásnak. Turistaként mindenképpen.

omny.info


Borítókép: omny.info


Iratkozzatok fel a Youtube csatornánkra és kövessetek minket az Instagramon is!

előző következő