Ami Detroitból kimaradt

Sy @ 2022-08-28 | 7 perc |

Na, szóval van még egy halom érdekes dolog, amelyeket mi most ugyan nem láttunk, de gondoltuk, ha már megvan a sztori, megosztjuk veletek is, hogy teljes legyen a kép.

Detroit a világ egyik legnagyobb ipari központja: a fa, az acél és az autógyártás tette azzá! Ez az a hely, ahol a szeszcsempészek illegális rummal látták el Amerikát, valamint zenei szupersztárok otthona is. Például innen indult Madonna, Eminem vagy Stevie Wonder is.

Henry Ford és a tömeges autógyártás után, olyan cégek jelentek meg a piacon, mint a General Motors és az Oldsmobile. Az új ipar teljesen átformálta Michigan-t és ez Detroit belvárosában figyelhető meg leginkább.
A Fischer-testvérek hatalmas vagyont kerestek azzal, hogy autó karosszériákat kezdtek el gyártani a virágzó autóipar számára. Később a GM kivásárolta őket.
De sok más milliomossal ellentétben a Fischer testvérek arra használták a vagyonukat, hogy jobbá és szebbé tegyék a várost. Nekik köszönhető például az egyik ikonikus épület is. Az egyik felhőkarcolóban volt a székhelyük és az egyik híres építésznek, Albert Kahn-nak egy üres csekket adtak, hogy olyan tornyot tervezzen az épületnek, ami a város dísze lehet. 1928-ra el is készült, akkoriban a világ legszebb épületének tartották. Ez volt a “kereskedelem katedrálisa”. A torony tetején eredetileg valódi arany volt, de a 2. világháború idején leszedték, attól tartva, hogy célponttá válik az épület.

A munkaerő mellett nyersanyagra is szükség volt az autógyártáshoz.
A legfontosabb nyersanyag az acél. Az állandó ellátás érdekében Ford gyárat építtetett és az itt készült acélból készültek a T-modellek. Mára továbbfejlesztették már a dolgot és könnyű és rozsdamentes karosszériát illetve alkatrészeket gyártanak. Egy évszázada üzemel már!

A szesztilalomról már írtunk az előző posztban is, hiszen kapcsolódik ahhoz, ahol jártunk. De nemcsak a szesztilalom, hanem a kultúra is virágzott itt az 1920-as években!
A Fox Theatre 1928-ban nyitotta meg kapuit. A film úttörő, William Fox alapította és ez volt az első épület, ahol beépített hangberendezések voltak!
Később koncertek helyszíne is volt: Frank Sinatra vagy Elvis, de helyi sztárok, mint Eminem vagy a The Temptations is felléptek itt. Aztán az 1970-es évekre lepusztult, amikor is 12,5 millió USD-ből felújították, ma art-deco épület.
De a 20-as évek építészeti remekei sajnos nem mind ilyen szerencsések.
Ilyen például a michigani Központi Pályaudvar (Michigan Central Station) - ezt az épületet is lehetett látni a parkból egyébként.
Röviden: 1913-ban a megnyitásakor naponta 200 vonat haladt át rajta. Ez volt a világ legmagasabb pályaudvara, ugyanis egy szállodával volt egybeépítve. Az alsó szintjeit pedig a római fürdők ihlették. A vonatozás virágkorában olyan híres utasai voltak, mint Charlie Chaplin, de három elnök is itt szállt le: Roosevelt, Hoover és Truman elnök. Annak idején több ezer munkás érkezett a világ minden tájáról.
1988-ban azonban végleg bezárt, a peronok azóta is üresen állnak.
A pusztuló épület a szellemvárossá vált Detroit egyik jelképe. Az omladozó épület remekül mutatja a város évtizedek óta tartó szomorú hanyatlását. A fotósok és filmesek számára is kedvelt helyszín.

Flint városáról azt hallottuk, hogy nem igazán jó környék, ezért nem is akartunk nagyon ebbe a városba ellátogatni.
De a történelem során azért zajlottak itt nagyon jelentős események.
1936-ban az autógyárak munkásai egy ülősztrájkkal kényszerítették térdre a világ egyik legnagyobb ipari vállalatát.

Egész pontosan az autógyártás központjában történt Flintben. A General Motors tulajdonában álló épületben szerelték össze az autókat. 1936 december 30-án este a munkások bezárkóztak és leültek. Elutasították a munkát és azt is, hogy elmenjenek, amíg nem kapnak több pénzt és szakszervezetet. A sztrájk aztán hamarosan a GM más gyáraiban is elkezdődött. A rendőrök harcoltak a munkásokkal. 44 nappal később, amikor az utolsó szalag is leállt, a GM megadta magát.
A cég beleegyezett, hogy a United Auto Workers legyen az egyetlen szerv, mely a munkásokat képviseli. Ezzel pedig egy új kor köszöntött az ipar történelmére.

3 éven belül azonban a munkások nem autókat gyártottak, hanem háborús gépeket!
1940-ben Roosevelt elnök elrendelte, hogy a gyártósorokon teherautókat, bombázókat és tankokat szereljenek össze.
Itt készült a B17-es, mely Amerika egyik legfejlettebb bombázó repülője volt. A B24-es nehézbombázó gyártás elősegítése érdekében Ford egy modern gyártósort épített Detroitban.
Ez lett a világ legnagyobb gyára, ahonnan óránként egy B24-es gép jött ki! Óránként!!! Nagyon durva.
Minden új gép itt szállt fel először!!!
A háború végéig, több mint 8000 gépet gyártottak!
A B-17 és B-24 bombázók a frontvonalba mentek és Európában (is) bombáztak.
Walter Reuther 1946-tól 1970-ben bekövetkezett haláláig a United Automobile Workers (UAW) elnöke volt. Vezetése alatt az UAW több mint 1,5 millió tagra nőtt és az Egyesült Államok egyik legnagyobb szakszervezetévé vált. Reuther azt állította, hogy Amerika csatáit meg lehet nyerni a detroiti gyártósorok mellett. Aztán a 2. világháború bebizonyította, hogy igaza is lett. Hamarosan a “demokrácia fegyvertára” lett Detroit beceneve.

Az 50-es években fellendült az üzlet: Ford, a GM, Chrysler elárasztották a piacot elegáns és olcsó modellekkel. Egy évtized leforgása alatt 60 millió autót adtak el. Ugyanakkor azonban Detroit kisebb autógyárai küszködtek!
A legendás Packard fivérek például 1956-ban szüntették be a gyártást, mert egész egyszerűen nem tudták felvenni a versenyt a többiekkel!
Az 1 mérföld hosszú gyár Detroit hanyatlásának egyik leglátványosabb szimbóluma lett.

A Packard cég lassan tönkrement, ugyanakkor a zene virágzott.
Az autók városa a Motown stúdió által éledt újjá!
1959 ben egy fiatal zenész és vállalkozó, Berry Gordy vett egy szerény épületet. Ez lett a Motown Records új székhelye. Hamarosan pedig történelmet írtak a pincében kialakított stúdióban, ahol megszületett az úgynevezett “motown hangzás”. A helyi tehetségek sorát olyan nevek erősítik, mint Diana Ross, The Temptations vagy Stevie Wonder.
A slágergyárban több mint 100 világslágert vettek fel!
Manapság múzeumként üzemel, a cég székhelye pedig jelenleg New Yorkban található, Gorry 1988-ban adta el az MCA Recordsnak.

A 60-as évek végére nagyot nőtt a munkanélküliség a városban mindennaposak lettek a rendőri túlkapások az afroamerikaiak ellen. 1967 júliusában lázadás (Detroiti-lázadás néven vonult be a történelembe) tört ki a városban, nem messze a Motown Stúdiótól, ahol több tucat ember gyűlt össze egy bárban, azért, hogy egy vietnámi veteránt ünnepeljenek. A rendőrség azonban rajtuk ütött és elszabadult a pokol. Volt itt boltfosztogatás, épületek felgyújtása, egyre terjedő erőszak. Még a Nemzetőrség sem tudott rendet tenni.
5 nappal később a lázadások eredménye 43 halott és több ezer sérült lett.
Azóta már több mint 50 év telt el, de a város a mai napig faji kérdésekkel, bűnözéssel és szegénységgel küzd.
Ezt szimbolizálja a 8 Mile Road nevű autóút!
Ez egy hosszú egyenes út a határ Detroit délen fekvő belvárosa és az északi peremváros között, a szegénynegyedek és a gazdag negyed között. Sokak számára egy 2002-es filmből lehet ismerős, amiben Eminem szerepel. Marshall Bruce Mathers III néven született és a 8 mérföldes út északi oldalán élt, de átlépte a határt, azért hogy freestyle rap csatákban vehessen részt. Ez az egy módja volt, hogy elszabaduljon a 8 mérföld szegény részétől.
A sikere által valóban elszabadult onnan, de nem ment messzire.
Ma egy 29 szobás házban él a városhatár közelében.

Detroit az elmúlt 70 év során egy millió lakost vesztett. 2000 és 2010 között Michigan volt az egyetlen állam, amelynek csökkent a népessége.

De hogy jó dolgot is mondjuk: minden évben itt zajlik Amerika legnagyobb jazz fesztiválja.
A gazdaság azonban a mai napig az autóipartól függ, mely az európai és kínai piacokon áll vagy bukik. A gyártás rendületlenül folytatódik: minden nap 800 darab Ford F-150-es modellt tesznek vonatra és szállítanak az ország minden pontjára. Több mint 40 éve ez a Ford legkelendőbb modellje Amerikában.

Van még egy hely, ahol ugyan nem jártunk, de mivel sokak számára ismert névről van szó és érdekes a sztori, ezt is elmeséljük:
A korai bevándorlóknak és a németeknek köszönhetően a világ egyik legváltozatosabb gazdálkodása zajlik itt. Bab, cseresznye, cukorrépa vagy áfonya, hogy csak néhányat említsünk a több mint 200 fajta termény közül, mely itt terem. A 20. század fordulóján egy helyi orvos a legtermékenyebb növényeket használta fel egy élelmezési birodalom megalapításához. 1876-ban Dr. John Harvey Kellogg egy szanatóriumot kezelt Battle Creek városában, mely Lansingtől délnyugatra található. Illetve Detroittal kb. egy vonalban, nyugati irányban.
A szanatórium páciensei azt remélték, hogy Dr. Kellogg elvei hasznukra válnak majd. Ő azt javasolta, hogy egyék azt, amit a majmok: egyszerű ételeket és abból se sokat. Szorgalmazta a teljes absztinenciát (önmegtartóztatás), a vegetáriánus étrendet, a beöntést és a kukoricapelyhet.
Számos híres páciense is volt: Taft elnök, Thomas Edison, vagy Amelia Earhart.
Pár év múlva Kellogg és testvére, Will kidolgoztak egy módszert, amellyel először a búzát és a kukoricát megpuhították, majd nehéz hengerekkel lapos pelyhet készítettek belőlük.
A pácienseinek nagyon ízlett! Így született meg a világhírű Kellogg's Corn Flakes.
Will megalapította a Kellogg Company-t.
Székhelye még mindig itt van, így aztán gabonapehely-városként is emlegetik.
A helyi legenda szerint az építészek kikérdezték a cégvezetők véleményét, hogy mit szeretnének és mivel mindenki sarok irodát akart, ezért igen sajátos külseje van az épületnek.
Érdekesség: a pehelyhez használt kukoricát ma már nem helyben termesztik és a michigani gazdák egy olyan terménnyel kísérleteznek, amit Kellogg elítélt volna. Ez pedig nem más mint a szőlő és a hozzá kapcsolódó borászat.

Mi ezeket találtuk a legérdekesebb sztoriknak és ha egyszer visszatérünk, akkor majd szeretnénk mindet meg is nézni.

Detroit, MI

Map - Detroit, MI

előző következő