07/31/2022
Greenfield Village a Henry Ford komplexum szabadtéri történeti múzeuma, melyet 1933-ban nyitottak meg a nagyközönség számára. Közel száz történelmi épületből álló gyűjtemény egy 80 hektáros területen.
Ez volt az első ilyen szabadtéri múzeum az országban, gyakorlatilag olyan, mint egy skanzen.

Ford alapította és az Egyesült Államok egész területéről költöztetett át ide épületeket. Az egyik legfontosabb Thomas A. Edison laboratóriuma a New Jersey állambeli Menlo Parkból.
A múzeum célja, hogy bemutassa, hogyan éltek és dolgoztak az emberek az ország megalapítása óta. A faluban a 17. századtól napjainkig terjedő épületek találhatók, melyek közül sokban kosztümös idegenvezetők mesélnek a múltról.
Itt sétálgatni felér egy igazi időutazással.
Lovaskocsin, autentikus Ford T-modellekkel és valódi gőzmozdonyra pattanva is fel lehet fedezni a skanzen területét. Négy működő farmot is meg lehet látogatni. Szerintünk itt nagyon jól érvényesül a tipikus amerikai gondolkodásmód “meg tudod csinálni” elve, hogy bármi is lehetséges, ha az ember akarja!

Meg lehet tekinteni olyan hétköznapi emberek otthonait és életét, akik megváltoztatták Amerikát.
Máris meséljük a legfontosabbakat, illetve azokat, ahol mi is jártunk.
Az első és legfontosabb az maga Ford háza. De először pár szót Henry Fordról.
Henry Ford egy közeli kis településen született, Springwells Townshipben (ma már nem is létezik) egy kis parasztházban 1863 július 30-án. 1944-ben költöztette ide a házat és ő maga felügyelte személyesen, hogy pont úgy legyen berendezve, ahogyan eredetileg is volt.
Ford amerikai üzletember, a Ford Motor Company alapítója, az autóipar és a modern tömeggyártás egyik úttörője. A nevét viselő céget mai napig a leszármazottai vezetik.
Kiváló feltaláló is volt, 161 amerikai szabadalom fűződik a nevéhez. A Ford Company tulajdonosaként a világ egyik leggazdagabb emberei közé tartozott. Nemcsak az autógyártást, de az USA közlekedését és iparát is forradalmasította.

A következő hely, amit felkerestünk a Ford Motor Company, mely Ford harmadik autógyártó cége volt és 1903-ban alapították. Ez az épület kb. egynegyed akkora mint az eredeti detroiti üzem. Itt látható a 15 milliomodik T-modell is!

Innen a Wright fivérek házába mentünk. Közvetlen közelében található a kerékpárboltjuk is. Ebben az épületben működtették kerékpáros üzletüket 1897 és 1908 között az Ohio állambeli Daytonban. Kerékpárokat árultak és javítottak, valamint itt építették a legkorábbi repülőgépeiket is.

Ezt követően a másik fontos állomás Edison nevéhez köthető.
Thomas Alva Edison amerikai feltaláló, egyesek szerint minden idők egyik legnagyobb feltalálója. Csak az USA-ban 1093, a világon pedig 2332 szabadalmat jegyeztetett be. Találmányai (például: villanykörte, fonográf, mikrofon) nagy hatással voltak az ipari társadalom életmódjára is. Ő hozta létre az első ipari kutatólaboratóriumot is.
Soha nem csináltam semmit véletlenül és egyik találmányom sem a véletlen műve. A munka eredménye.
– Thomas Edison
Először távíróként dolgozott és ez inspirálta az első találmányait is. Az ebből származó bevételből alapította meg a híres Menlo Park-i laboratóriumát.
(A világ első filmstúdiója, a Black Maria is hozzá köthető.)

A Fort Myers-i laboratórium és a Menlo Park-i több épületből álló laboratóriuma itt is láthatók a Village-ben. Lenyűgöző munkásság!
Az Ackley fedett híd eredetijét 1832-ben építették meg Joshua Ackley és Daniel Clouse Pennsylvania délnyugati részén. Henry Ford 1937-ben szerezte meg, amikor a tervek szerint le kellett volna bontani.
Kár lett volna érte.
Én a Szív hídjai (The Bridges of Madison County) című filmben láttam még csak ilyen fedett hidat, szóval a valóságban ez volt az első találkozásunk fedett híddal. Megvan a varázsuk!

Átkeltünk a hídon, ahol aztán egy vasútállomásra érkeztünk. Itt egy kedves helyi önkéntes odajött hozzánk kicsit beszélgetni, hogy a legjobb helyen állunk, hogy jó fotót készítsünk, ha jön a vonat.
10 percet kellett várni a vonat érkezéséig! Tényleg a legjobb helyen álltunk! 😄
Ezt a vonatot Henry Ford vásárolta 1932-ben.

A Cape Cod szélmalom (más néven Farris malom) az egyik legrégebbi Amerikában. Eredetileg 1633-ban épült Cape Cod északi oldalán.

A Cotswold Cottage a délnyugat-angliai Cotswold Hills-ből származik. A Ford család tagjait vonzotta a cotswoldi épületek jellegzetessége: sárgásbarna kő, magas oromzat, ablakok és ajtók körüli kődíszítés.
Engem pedig a kertben lévő csodás virágok látványa! 😄

Mivel én a növényekkel voltam elfoglalva, ezért a ház mögötti óriási réten csak Csibi látta, hogy eredeti korhű ruhákban 1867-es baseballt játszanak.

A Mrs. Fischer’s Southern Cooking egy étterem, mely most amúgy zárva van. De egyébként itt minden étel Abby Fischer életét tükrözi. Korábban rabszolga volt, ő volt az egyik első afro-amerikai, aki szakácskönyvet írt, olyan receptekkel, melyek a mai napig életre keltik a 19. század közepének déli ízeit és összetevőit.
Még volt egy csomó egyéb látnivaló, de már muszáj volt visszafordulnunk, mert nagyon csúnyán kezdtünk kifutni az időből és még volt látnivaló, viszont majdnem 4 órányi autóút állt még előttünk.
Szóval elindultunk visszafelé, de útközben még megálltunk a körhintánál.
A Herschell-Spillman körhinta igazi tipikus körhinta. Az ilyen típusú színes körhinták az 1900-as évek elején voltak népszerűségük csúcsán és Amerika-szerte mindenhol megtalálhatóak voltak: vidámparkokban, városi parkokban, de még tengerparti üdülőhelyeken is. Carowinds-ben már láttunk ilyen körhintát, azt ki is próbáltuk!
Ez az 1913-ban épült menazséria körhinta kézzel faragott állatokból áll. Van itt többek között gólya, kecske, zebra, de még egy béka is. A washingtoni Spokane-ben működött 1923 és 1961 között.

Mellette van egy jópofa kis épület, ami amúgy valami kajálda, ez a Sir John Bennett Sweet Shop.
Sir John Bennett óra- és ékszerboltja eredetileg Londonban állt. Ford órarajongó is, és különösen a Góg és Magóg figurák érdekelték, akik az órát ütik. Így aztán 1928-ban megvásárolta az épületet a Village számára.
Igazából nekem is a figurák tetszenek a legjobban! 😄 Nagyon jópofa.

Na innen aztán már tényleg a kijárat felé vettük az irányt, de útközben persze egy csomó helyen “muszáj” volt még (egyszer) megállni.
A múzeum már majdnem üres épületén keresztül mentünk vissza a parkolóban álló autónkért, hogy a következő állomás felé induljunk.
De még mindig Dearbornban maradunk!
További képek

Iratkozzatok fel a Youtube csatornánkra és kövessetek minket az Instagramon is!