Karácsony New York-ban

Sy @ 2022-12-21 | Utoljára módosítva: 2022-01-14 | 12 perc |

Tehát a reggelit követően immár bőrönd nélkül elhagytuk a szállodát és nyakunkba vettük a várost.
Alapvetően a cél a “karácsony”! Arra megyünk, ahol karácsony van!
Szóval a Times Square-n keresztül a Rockefeller Center-ig kellett elsőre eljutni.
A szállodából gyalogosan a Times Square kb. 13 perc. De mivel New York elég fotogén város és számunkra minden új, ezért rögtön kicsit tovább tartott.
Egyszer volt egy régi kolléganőm New York-ban, aki azt mondta, hogy számára nagyon nyomasztóak a felhőkarcolók. Mi viszont ámulattal néztük őket.
Ahogy mindent, ami pont olyan mint a filmekben. Az utcai hot-dog árustól kezdve, a forgalmat irányító rendőrökön át a csatornákból kiáramló meleg levegőig. És akkor még egy szót sem szóltam a tipikus sárga taxikról, a folyamatos dudálásról vagy a kaotikus közlekedésről!

Így érkeztünk el a Times Square-ig! Addig a Times Square-ig, melyet senkinek sem kell bemutatni. Fontos kereskedelmi csomópont és turisztikai célpont. A számtalan digitális reklámtábla és az éjjel-nappal működő üzletek által megvilágított tér számos becenévvel rendelkezik: A világ kereszteződése (the Crossroads of the World), az univerzum központja (the Center of the Universe) vagy a világ szíve (the Heart of the World), hogy csak néhányat említsek.

Times Square - New York, NY

Ez a világ egyik legforgalmasabb sétálóutcája, a Broadway központja és a világ szórakoztatóiparának egyik fő centruma. A világ egyik leglátogatottabb turisztikai látványossága, évente kb. 50 millió látogatóval. Naponta mintegy 330 000 ember halad át rajta. Szinte felfoghatatlan számok. Pláne azért, mert nagyon őszintén mondom, hogy nekem elsőre nem volt olyan “nagy szám”. Vagyis persze, mert nagyon ikonikus hely, inkább a méretére gondolok, hogy nem tűnt annyira nagynak, hogy itt ennyi sok ember elférjen.
De a fényreklámok és a hangulat persze magával ragadó. Mikor először jártunk itt, akkor még azt se mondanám, hogy óriási volt a tömeg. Még éppen kezelhető mennyiségű ember volt ott (számomra úgy értem 😄).

Abból az irányból, ahonnan mi érkeztünk elsőre nem is lehetett rálátni teljesen a térre, mert a H&M előtti rész fel van állványozva.
A sarkon található a New York-i Rendőrség egyik épülete is. Illetve itt van a One Times Square tetején a híres gömb, melyet szilveszter éjszakáján ünnepélyes keretek között engednek le. Egy speciálisan erre a célra tervezett zászlórúdon ereszkedik le, 23:59-kor indul és éjfélkor áll meg, ezzel jelezve az új év kezdetét.

Times Square - New York, NY

Az első “ball drop”-ot 1907 december 31-én tartották meg. Azóta két év kivételével (1942-43) soha nem maradt el. 2009 óta a gömb szinte egész évben az épület tetején látható.
Azt mondják, hogy akár 1 000 000 látogató is lehet szilveszter éjszakáján a helyszínen. Na és ez az, amit nehezen tudok elképzelni, most hogy a saját szememmel is láttam. Hogy fér el itt egy millió ember?? OMG! Döbbenetes!
Viszont, képzeljétek! Van egy kihelyezett újévi kívánságfal. Egy kis konfettire felírhatod az újévi kívánságodat, amit összegyűjtenek és éjfélkor, a gömb leeresztésekor kilövik a levegőbe! Nos, idén a mi kívánságaink is ott fognak szállni a levegőben szilveszter éjjel a Times Square-en!

Times Square - New York, NY

Itt is van egy csomó fura jelmezes alak, kicsit olyan, mint Hollywood-ban a Walk of Fame. Miután kinézelődtük magunkat, tovább indultunk.
Ekkor volt egy kisebb közjáték, ugyanis, azt láttuk, hogy valaki fekszik az úttesten és vagy 8 rendőr állja körül. Nem tudjuk, hogy pontosan mi történhetett, mert mi már csak erre a jelenetre érkeztünk, illetve pont akkor jött a tűzoltóautó is, ünnepi koszorúval az elején! Pár pillanat leforgása alatt sikerült az illetőt biztonságba helyezni az úttestről.
Egyébként soha sehol ennyi rendőrt nem láttunk, mint itt. Még Washington D.C.-ben sem, pedig ott is feltűnően sok volt. De itt, minden sarkon állt egy (de inkább több) rendőrautó és persze egy csomó rendőr is!
Van egy kisebb karácsonyi vásár is, azon keresztül hagytuk el a Times Square-t, hogy folytassuk az utunkat. A sarkon áll az M&M’S World New York nevű édességbolt. Ide szerencsére nem mentünk be! 😄 (Legközelebb be fogunk!)

Times Square - New York, NY

Innen aztán újra irányba raktuk magunkat és végre a karácsony nyomába eredtünk és hamar rá is bukkantunk.
A Radio City Music Hall túloldalán vannak az óriási piros karácsonyi gömbök, aztán kb. minden sarkon valamilyen karácsonyfa, dísz, miegymás. Csak úgy tobzódtunk a karácsonyi dekorációban!

Radio City Music Hall - New York, NY

Aztán végre eljutottunk a Rockefeller Center-ig, ahol a híres karácsonyfa is található.
A Rockefeller Center egyébként New York 19 toronyházból álló épületegyüttese. John D. Rockefeller Jr.-ról kapta a nevét 1931-ben. (Ő volt az építtető).
Itt található a világ leghíresebb korcsolyapályája, a “The Rink at Rockefeller Center”, előtte pedig a Prométheusz-szobor áll. És persze, ahogy már említettem, itt áll a fenyőfa is, melynek fényeit New York City polgármestere gyújtja meg. 1997 óta élőben közvetíti az NBC, így több száz millióan nézik.
Évente 125 millióra becslik a látogatók számát.
Egyébként ez volt számomra a második olyan helyszín, ahol azt kérdeztem magamtól, hol fér el ennyi ember… Sokkal nagyobbnak képzeltem ezt a teret is.
A fát november közepén állítják fel, és a hálaadást követő szerda este gyújtják meg a fényeit. 1933 óta nemzeti hagyomány.

Rockefeller Center - New York, NY

Minden évben a Rockefeller Center vezető kertésze keresi a megfelelő fát. Fontos a karácsonyfa formája és a nehéz díszek hordozására való képessége. Miután megvan a fa, egyedi teleszkópos pótkocsin szállítják. Az utcák szűkössége miatt a fa magassága maximum 30 méter lehet. A fa köré állványzatokat állítanak, hogy segítsék a munkásokat a mintegy 50 000 többszínű LED-es lámpa és a csillag felhelyezésében. A fa tetején lévő Swarovski kristálycsillag 2018-ban készült el. 70 tüske és hárommillió kristály található benne, a súlya pedig elképesztő: 408 kg.
Egyébként tényleg csodaszép.

De itt már érződött a tömeg, nagyon sok ember volt a fa környékén.
Itt is vannak ilyen kis karácsonyi kunyhók, nagyon jól néz ki. De ami a legjobban tetszett nekünk, az a Channel Gardens a karácsonyi angyalokkal.
A 12 drótból készült angyal Valerie Clarebout művésznő alkotása, 1955-ből. Minden angyal közel 2 méter hosszú réz trombitát tart a karácsonyfa felé, mintegy szerenádot adva a látogatóknak. (Clarebout 122 kilométernyi anyagot és több ezer miniatűr lámpát használt fel a csodás mű elkészítéséhez!)
Pompásan mutat mindkét irányból. Szerintem a fenyővel a háttérben is csodás, de a Saks Fifth Avenue áruház karácsonyi homlokzatával is!

Rockefeller Center - New York, NY

Itt készítettünk jó pár fotót, mielőtt tovább indultunk. Az utca túloldalán, a Saks-tól balra található ugyanis a híres Szent Patrik székesegyház. Ez a legnagyobb gótikus stílusú katolikus székesegyház Észak-Amerikában. 1858-tól építették a régi katedrális helyettesítésére. A katedrális 1878-ban készült el.
Túl sok katedrálist nem láttunk még Amerikában, de szerintem a legszebbeket már igen.
Baltimore, Boston és a kaliforniai Crystal Cathedral mellett ez is a legszebbek közé tartozik!
Bementünk, leültünk és körbe is jártuk az egészet. Varázslatosan szép!

St. Patrick's Cathedral - New York, NY

Ezt követően maradtunk az 5th Avenue-n, ahol a karácsony nyomában haladtunk, ugyanis egy csomó jópofa és hatalmas dísz volt elhelyezve az utcákon: volt sárga taxi, hőlégballon, rubik kocka, mackók. Nagyon cukik voltak!

5th Ave - New York, NY

Aztán megláttuk a Trump Tower nevű hatalmas épületet. Láttuk, hogy egy Trump-nak álcázott figura szórakoztatja az embereket az épület előtt. Pózolt és fotózkodott mindenkivel.
Az épületbe pedig be lehet menni. A földszint nagyon szépen fel van díszítve, az alsó szinten pedig egy kávézó / étterem is van. A kávézó / cukrászda részen ki van írva, hogy Trump Sweets… Lehet, a kedvenceit lehet kapni!

Trump Tower - New York, NY

Mi nem mentünk le, bár lehet érdekes lett volna megnézni, milyen sütiket is árulnak (és milyen áron). A földszinten van egy bár, egy óriási fotóval Trump-ról és előtte a falra ki van téve, hogy ő volt az USA 45. elnöke.
Szépen meg van csinálva, amúgy.

Tovább haladva van egy dizájnos Apple Store, és egy épület, amiről ugyan nem tudjuk, hogy mi volt, meg szerintem nem is biztos, hogy be lehetett menni, de mi bementünk egy fotó erejéig, mert annyira szép volt a kihelyezett (óriási) koszorú, hogy muszáj volt bemenni. (Nem szóltak ránk.)

5th Ave - New York, NY

A sarkon itt is van egy macis dekoráció, az utca túloldalán pedig a Reszkessetek betörők 2-ből ismert Plaza Hotel.
A hotel előtt található a Pulitzer Fountain nevű szökőkút. A szökőkutat Joseph Pulitzer újságkiadóról nevezték el, aki 1911-ben halt meg, miután 50 000 dollárt hagyott a szökőkút létrehozására, melyet 1916-ban szenteltek fel.
Jelenleg csodás karácsonyi díszben látható.

Plaza Hotel - New York, NY

A Plaza Hotel (más néven The Plaza) egy luxusszálloda és apartmanház. 21 emeletes, francia reneszánsz, kastély stílusú épület. Eredetileg több mint 800 szobával rendelkezett, ma 282 szállodai szoba és 181 társasházi lakás van benne. Sokszor cserélt gazdát (többek között Donald Trump tulajdonában is volt), de 2005 óta a Fairmont Hotels and Resorts az üzemeltetője. New York egyik ikonja gazdag és híres vendégekkel. Jótékonysági estek, bálok, esküvők helyszíne és persze számos filmben is találkozhatunk vele.
A Plaza Hotelről azt olvastam egy helyen, hogy be lehet menni sétálni az alsó szintjére most a karácsonyi időszakban. Viszont a bejáratnál ki van írva, hogy csak a szálloda vendégei léphetnek be. És a szálloda előtt álló őr valóban többeket elküldött. Mi elolvastuk, hogy mi van kiírva, így nem is próbálkoztunk.

Azóta itthon már rákerestünk a neten a kíváncsiság kedvéért… Nem csak az áraktól, de a fotóktól is leesett az állunk. Mondjuk úgy, hogy ehhez képest a mi szállodai szobánk egy itteni fürdőszobában simán elfért volna. A legolcsóbb ár, amit találtunk 675 USD / éjszaka. De volt 20 150 USD / éjszaka áron is. 😄 Sima ügy. Mellényzsebből kifizetjük! 😄 Ja, nem. Még álmainkban sem!

Hát és tulajdonképpen így történt meg az, hogy addig sétáltunk, hogy eljutottunk a Central Park-ig. Akartunk jönni ide, de nem mára volt tervezve! 😄

A Central Park egy 3,41 km² területű világhírű közpark, melyet 1858-ban hoztak létre. Évente 42 millió látogatójával az ország egyik leglátogatottabb városi parkja és New York egyik legnépszerűbb úti célja.
Frederick Law Olmsted és Calvert Vaux tervezték. Vannak itt kanyargós ösvények, széles tavak, kis patakok, lovas ösvények, körhinta, korcsolyapálya, állatkert, szobrok, baseball- és focipálya többek között.
És persze fantasztikus panoráma a felhőkarcolókra.

Central Park - New York, NY

Láttunk néhány vicces kis mókust, cuki kis verebeket, kardinális pintyet, kék szajkót (ami gyönyörű) és egy csomó indiáncinegét. (Sajnos nem vagyok ám ilyen jó madarakból, utóbbi kettőt a netről derítettem ki.) Az indiáncinegék nagyon kíváncsiak és bátrak voltak, mert tök közel jöttek, konkrétan az arcunk elé reppentek, mint a drága kis kolibrik a nyáron! Nagyon aranyos kis madarak voltak. Meg egy kicsit csúnyább patkányt is láttunk.

Mi most csak egy kis kört tettünk, mert mire ideértünk addigra már nagyon fáztunk, Csibinek az ujjai jéghidegek voltak már. Ekkor már ugyanis 4,5 órája bolyongtunk a hidegben. (Úgy, hogy egy kortyot sem ittunk - óriási hiba volt).
Meg is éheztünk, szóval kerestünk egy közeli helyet. Gondoltuk, hogy arra is jó lesz, hogy kicsit átmelegedjünk, meg egy kis energiára szert tegyünk.
Így aztán az egyik ösvényt követve kisétáltunk a parkból. Itt még láttunk egy csomó lovaskocsit, természetesen ezek is karácsonyi díszben pompáztak. Amit menet közben láttunk, azokból még karácsonyi zene is szólt. Nagyon menő!

Central Park - New York, NY

Csibi kinézett egy szimpatikus éttermet, célirányosan oda is mentünk. Ez a Carnegie Diner & Cafe nevű hely. Egyből leültettek minket egy asztalhoz és kérés nélkül azonnal kaptunk egy-egy pohár vizet. (Ezúttal eleve jég nélkül!!!)
Csibi kért egy levest, hogy kicsit átmelegedjen, aztán pedig mindketten ettünk egy hamburgert. Én nem bírtam az enyémet megenni, mert túl nagy volt, Csibi sem tudta megenni, csak azt állapította meg, hogy az övé finomabb volt. Ő a Carnegie Classic nevűt választotta, én pedig a The Corner Burger-t.
Akartunk enni desszertet is, mert nagyon szépek voltak a pultban, de természetesen nem fért belénk. 😄 Így aztán lemondtunk róla.

Carnegie Classic - Carnegie Diner & Cafe - New York, NY

Evés után ismét útra keltünk.
Egyenesen akartunk haladni, de persze azonnal elcsábultam egy karácsonyi kirakat láttán. A Nordstrom amerikai luxus áruházlánc kirakata tele volt karácsonyfával és olyan jól mutatott, hogy muszáj volt lefotóznom. Mert maga az épület formája is tök jól nézett ki.

Nordstrom - New York, NY

Ezért aztán a Broadway nevű utcán haladtunk immár visszafelé, hiszen annyira elcsavarogtunk, hogy még valahogy vissza is kellett jutnunk.
Egészen a Times Square-ig haladtunk visszafelé, ahol eddigre már sokkal nagyobb lett a tömeg. Szó szerint hömpölyögtek az emberek.
A tér közepén argentin zászlóba burkolózott szurkolók ünnepelték a focis sikert. Nem igazán követtük a vb-t, de azt tudtuk, hogy argentin-horvát meccs volt éppen és az argentinok győzelmével zárult. Szóval volt nagy örömünnep és óriási tömeg.

Times Square - New York, NY

Láttunk egy érdekes szelfi-kamerát vagy minek nevezzem. Biztos ismeritek. Én még sose láttam ilyet azelőtt. Felállsz egy korongra és a korong körül forog egy kamera (vagy mobiltelefon) 360 fokban körülötted.
Nem tudom, mennyibe kerülhet, de az biztos, hogy jópofa fotókat vagy felvételeket csinál. Főleg itt a felhőkarcolók tövében.

360 selfie tool - New York, NY

Innen még elmentünk a Macy’s áruházhoz, mert ennek is szuper a karácsonyi dekorációja. Főleg a kirakata.
Az áruházzal szemben van egy kis tér, véletlenül bekeveredtünk először oda, vannak padok és rengeteg daloló kismadár. Nagyon fura volt, hogy - ekkor már sötét volt - és akkor is nagyon hangosan csipogtak. Ja és iszonyú sok (tök kövér) galamb is van a városban mindenfelé.

Herald Square - New York, NY

A Macy’s amerikai áruházláncot 1858-ban alapította Rowland Hussey Macy. 2015-ben a Macy’s volt a legnagyobb amerikai áruházlánc kiskereskedelmi forgalom alapján. Az itteni, vagyis a Macy’s Herald Square a világ egyik legnagyobb áruháza. 1924 óta rendezi a Hálaadásnapi Parádét és 1976 óta szponzorálja a július 4-ei tűzijátékot.
Ez az áruház szinte egy teljes háztömböt foglal el, kb. 110,000 m² kiskereskedelmi területet foglal magába, de vannak itt irodák és raktárak is.
Számomra nehezen felfogható méretű a hely. Pedig nem is néztük meg az egészet.

Macy’s - New York, NY

A bejárat és a fő kirakatok nagyon ötletesek és szépek. Az áruházba belépve szintén elámul az ember a csodálatos karácsonyi dekoráció láttán.
Maga az áruház egyébként minket nem hatott meg, van egy csomó bolt, nagyon sok emeleten. De mivel mi nem shoppingolni mentünk, ezért nem volt túl érdekes számunkra. Az árakat se néztük, de valamiért nagyon drága helynek gondolom. Lehet, hogy nem az, csak én hiszem valamiért.

Ekkor már kezdtünk tényleg nagyon fáradtak lenni, de még valahol vizet is kellett szereznünk.
Szerencsére a Macy’s túloldalán megláttunk egy Targetet, gondoltuk, az szuper lesz, ha oda bemegyünk. Így még a Macy’s másik oldalát is láttuk, ahol szintén nagyon szép és elegáns dekoráció díszíti.
A Target kétszintes, lent a földszinten kell összeszedni, amit szeretnél, fent pedig önkiszolgáló pénztárnál fizetni. Viszonylag gyorsan végeztünk és innen már egyenesen a szállodába mentünk, ami kb. 12 perc sétára volt.

Times Square - New York, NY

Hát, nem mondom, hogy nem fáradtunk el. Lejártuk a lábunkat, majd megfagytunk és összesen 7 órán át sétáltunk.
Gyors fürdés után ágyba is bújtunk, viszonylag korán szerintem 8-9 óra körül.

Az éjszaka azonban minden volt, csak pihentető nem. Ugyanis talán emlékeztek, az elején említettem azt az apró tényt, hogy utcára néző ablakunk volt. Egész éjjel ment a dudálás, szirénázás, pakolás, rámolás zaja. Szörnyen hangos volt.

De azért valahogy eltelt az éjszaka is. Korán keltünk, 6:50-kor, mert szerettünk volna a tömeg előtt lejutni reggelizni, ráadásul 9:30-ra időpontunk van.

Gyertek velünk ide is! Egy újabb eseménydús nap vár ránk!

További képek

Map - Times Square - New York, NY

01/14/2023

Javítás: Macy's alapterületének korrigálása.

Iratkozzatok fel a YouTube csatornánkra és kövessetek minket az Instagramon is!