Csavargás Mauin

01/22/2024

Ezúttal ismét a tengerparti sétaút felé mentünk, csak most egy másik parkolóból indultunk neki. A D.T. Fleming Parknál parkoltunk le.

D.T. Fleming Park - Lahaina, HI
D.T. Fleming Park

A Fleming Beach egy hosszú, homokos, olykor (főként hétvégenként) zsúfolt strand a Kapalua üdülőhely és a Ritz Carlton szálloda mellett.
Ez a strand kevésbé turisztikai jellegű, mint a Ka’anapali Beach, viszont kiváló hely szörfözéshez, de mi sok embert láttunk sznorkelezni is.
Viszont a nagy hullámok és erős áramlatok miatt azért nem árt az óvatosság.
A Fleming Beach-en vannak vízimentők, mosdó, piknikezőhelyek, szóval kiváló a strandoláshoz. Ez egyben a Ritz-Carlton szálloda fő strandja is. (A hotel ugyanis a dombon helyezkedik el.)
A strandot egyébként arról az emberről nevezték el, aki Nyugat-Mauiba elhozta az ananászt.

D.T. Fleming Park - Lahaina, HI
Fleming Beach

Van itt egy vízparti étterem is (Burger Shack - ahogy a neve is utal rá, amolyan hamburgerező) varázslatos panorámával az óceánra és a strandra.
Amikor mi erre jártunk, akkor színes szörfdeszkákból ki volt rakva az ALOHA felirat, a deszkák hátoldalán pedig el lehetett olvasni, hogy kié volt a szörfdeszka. Nagyon jól mutatott.

Last wave surf boards - Lahaina, HI
Last wave surf boards

Ami még külön említést érdemel, hogy Hawaii-on nincs privát strand, tehát az összes strand (a szövetségi kormányterületeket leszámítva) nyitva áll a nyilvánosság előtt. Így például 5*-os szállodák területén is vidáman lehet sétálgatni, ha azon keresztül visz az út a strandra. Így mentünk át a Ritz-Carlton “kertjén” is a vízparti sétányhoz.
Mondanom sem kell, hogy gyönyörűen gondozott, rikító zöld fű, golfpálya, pálmafák szegélyezik a domboldalon álló szállodát.
Hatalmas szálloda, a legolcsóbb ár: 839 USD/éjszaka, de 4 539 USD/éj áron is lehet lakosztályt bérelni. Kinek-kinek pénztárcája szerint, ugyebár? 🙂 És itt van olyan szoba, ahonnan még a vizet se látod. Hm…

Ritz-Carlton - Lahaina, HI
Ritz-Carlton

Na mindegy, az tény, hogy nagyon szép helyen fekszik és a képek alapján a szobák/lakosztályok is gyönyörűek.
Mi azonban csak kívülről csodáltuk meg.

Itt található egy ősi hawaii temető, melynek a neve Honokahua. Becslések szerint 2 000 hawaiit helyeztek örök nyugalomra a part közelében, i. sz. 610 és 1800 között. Amikor az 1980-as évek végén elkezdték építeni a Ritz-Carlton-t, 900 bennszülött hawaii maradványai kerültek elő. Ezért a luxushotelt kicsit arrébb helyezték, hogy a hely szentségét megőrizzék. Erre a területre nyilvánvalóan tilos belépni.

Honokahua - Lahaina, HI
Honokahua

A szálloda területét elhagyva van egy parkoló, szóval itt is meg lehet állni egyébként (csak akkor másik utcán kell bejönni). És van egy ösvény, - ami engem szőlő lugasra emlékeztetett - azon keresztül lehet eljutni a vízhez.
Így érkezünk a Makaluapuna Point-hoz (ki talál ki ilyen neveket? Ki se lehet őket mondani).
A Makaluapuna Point, más néven Sárkányfogak (Dragon’s Teeth) az egyik legegyedibb hely Maui-n. Ahogy a neve is sugallja, a lávasziklák egy sárkány szájára emlékeztetnek, tulajdonképpen egy kőszikla éles, szaggatott tüskékkel.

A sárkányfogak mögött található egy nagy kőből készült imalabirintus. A labirintusok már több mint 3 500 éve léteznek, és a világ számos kultúrája használja őket.
A Makaluapuna Pointtól jobbra található a D.T. Fleming Park (Honokahua Bay), balra pedig az Oneloa Beach (Oneloa Bay).

Oneloa Beach - Lahaina, HI
Oneloa Beach

Erre a helyre inkább sportcipőt javasolnánk, bár én papucsban is jártam itt, de magabiztosabban lehet sétálni, ha cipőben vagyunk!
Ez a hely kiválóan alkalmas a bálnák, vagy ahogy később felfedeztük, a teknősök megfigyeléséhez is!
Elég sok időt el lehet itt tölteni észrevétlenül.

Amikor elindultunk visszafelé, akkor leszólítottak minket és nem fogjátok kitalálni, de két magyar csajszival találkoztunk! Jót beszélgettünk velük, ők valami céges dolog miatt érkeztek Hawaii-ra (jó kis cégnél dolgozhatnak). Ők már másnap indultak haza, de kaptunk tőlük néhány jó tanácsot a következő napokra tervezett kirándulásokhoz! Ezúton is köszönjük a tippeket, hátha ők is olvassák véletlenül a blogot! 🙂

Visszamentünk a szálloda kertjén át a parkolóba és a szomszéd néni javaslatára északra indultunk, ahol a Road to Hana-hoz hasonló kanyargós utat lehet találni.
Először a Honoapiilani, aztán pedig a Kahekili Highway-en vezet az út. A highway elnevezés mindenesetre kicsit erős. Ez a sziget nyugati oldalának északi részén halad.
Vadregényes a táj, helyenként szuper kilátással az óceánra. Állítólag ez egy veszélyes útszakasz, de ameddig mi mentünk (nem mentünk végig), addig nem tűnt nagyon veszélyesnek.

Honokohau Lookout - Lahaina, HI
Honokohau Lookout

Leszámítva egy kakast, aki miatt enyhe fejsérülést szenvedtem. 😂
Ezen a szigeten is úton-útfélen (szó szerint) kakasokkal és tyúkokkal lehet találkozni, olyan helyeken is, ahol az ember egyáltalán nem számít rájuk. Csak úgy ott vannak.
Így történt, hogy egy kilátónál megálltunk, de én ki sem tudtam szállni az autóból, ugyanis egy kakas-pajtás pont az ajtóm elé telepedett le és semennyi esélyt nem hagyott, hogy kiszálljak.

Honokohau Lookout - Lahaina, HI

Sőt, amikor lehúztuk az ablakot, hogy legalább kikukkantsak, akkor az ablak egyszerűen visszahúzódott, ezzel pedig odazárta az arcomat tulajdonképpen. Szerencsére az ijedtségen kívül csak egy enyhe (akkor erősnek tűnő) arcfájdalmat szereztem. A kakas meg csak bámult rám, mikor végre legalább az ablakon kinéztem rá. De nem tágított… Amikor aztán úgy döntöttünk, hogy tovább indulunk, azon izgultunk, nehogy elüssük szegényt. Két srác segített az “irányításban”, így a kakas is megúszta a kalandot! 😀

Egy idő után visszafordultunk, beugrottunk a boltba, mert Csibi sört akart inni. Aztán pedig hazamentünk.

Kis pihenés után aztán újra útra keltünk a sziget déli irányába. A térképen láttunk egy kilátót és egy világítótornyot, ezeket céloztuk meg.
A tavaly augusztusban leégett Lahaina városa mellett vezet az út (a mi szállásunk is közigazgatásilag Lahaina városához tartozott egyébként).
Nagyon szomorú látványt nyújt a város. El van kerítve, de azért helyenként jól látni a leégett házakat, fákat. Most is zajlik a törmelékek eltávolítása és az újjáépítés lassú jelei.

Lahaina, HI

A történelmi városrész a víz mellett van, de oda egyáltalán nem szabad behajtani, csak a lakóknak vagy külön engedéllyel rendelkezőknek.
Így a víz mellett haladó út is le van zárva, egy kerülőúton lehet haladni.
Itt Lahainánál megálltunk egy Walgreens-nél, mert a torkomra muszáj volt valami cukorkát szerezni. Ekkor még azt reméltük, hogy egy sima cukorka elég lesz, hogy orvosolja a bajt.

Nekem egyébként ez az út maga is nagyon tetszik. Balra a vulkánok láthatók, gyakran felhőkbe burkolózva, jobbra az óceán, időnként a part közelében is észre lehet venni egy-egy bálnát vagy ahogy éppen a távolban ugranak.

Lahaina, HI

Van ahol teljesen a víz mellett halad az út, van ahol csodás fasor alatt, vannak kanyargós részek, szóval az út önmagában is csodás.
Körülbelül 30-35 percnyi távolságra jöttünk.

A Papawai Scenic Lookout egy festői kilátó. A parkolóhelyek száma korlátozott, előfordulhat, hogy tele van a parkoló, naplementekor láttuk, hogy esélytelen lenne ott megállni. De mikor mi mentünk, akkor szerencsére volt hely.
Érdemes vinni távcsövet, mert bizony innen is nagy esély van bálnákat látni (januártól márciusig).

Papawai Scenic Lookout - Wailuku, HI

Csibi kollégája már járt itt és emlékszem, mikor azt mesélte, hogy csak úgy mész az autóddal és onnan is simán lehet bálnákat látni, akkor nem akartam elhinni. Pedig de! Ráadásul itt is láttunk nagyon közel a parthoz bálnát. Fantasztikus élmény!!
Türelmesnek kell lenni (de amúgy elég kicsit annak lenni), mert tényleg szinte biztos, hogy felbukkannak valahol ezek a csodálatos teremtmények!

Elég sokat időztünk itt, nehéz elszakadni a bálnáktól is, de önmagában a Csendes-óceán színe, mérete is annyira lenyűgöző, hogy sok időt el lehet tölteni itt bámészkodva.

Papawai Scenic Lookout - Wailuku, HI

Innen autóval 2 percre található a McGregor Point and Lighthouse, a világítótorony. Viszont közvetlenül egy kanyar után van a “bejárat” és olyan furán kell rákanyarodni, hogy véletlenül túlhajtottunk rajta és igazából azon is elbizonytalanodtunk, hogy be lehet-e oda menni. De mentek és jöttek is autók onnan, szóval biztosan be lehet menni.

Itt nem lehetett megfordulni, ezért elmentünk a 3 perccel arrébb található Maui Ocean Center-ig, vagyis az Akváriumig és ott egy benzinkút parkolójában fordultunk vissza. Nagyon viccesek voltak az úttest közepén eszegető kakasok, tyúkok és mindenféle kismadarak. Tényleg mindenhol ott vannak a kakasok!

Maui Ocean Center - Wailuku, HI

Idefelé észrevettünk egy partszakaszt, ahol nagyon sok pálmafa van és sok bálnát is láttunk. Lekanyarodtunk az útról, de jobbra sajnos a lahainai lezárások miatt nem lehetett menni, így jobb híján balra kanyarodtunk és így keveredtünk véletlenül a Launiupoko Beach Park-hoz. Persze itt is kismillió kakas bogarászott a fűben, a parkoló mellett.

Launiupoko Beach Park - Lahaina, HI

Olyan időben érkeztünk, hogy közel volt már a naplemente, úgy döntöttünk, hogy megvárjuk.
A vízben sokan szörföztek, egy apuka kintről buzdította a gyerekeit a vízben. A kutyájuk meg ott ugrándozott, bolondozott a parton. Hozzánk is többször odajött, beállt a kamera elé is pózolni. Valami irdatlan nagy botot cipelt, rohangált vele.

Aztán mikor a gyerekek már jöttek ki a vízből, bement eléjük és “segített” nekik kijönni. Mókás kis közjáték volt. A kutyák valahogy nagyon szeretnek a víz közelében lenni, azt figyeltem meg. Kb. mindenhol, ahol tengerparton jártunk, tuti volt egy vagy több gondtalanul és vidáman rohangáló boldog kutya! 🐕

A naplemente szép volt, de felhők híján nem volt semmi drámai!

Launiupoko Beach Park - Lahaina, HI

Amikor pedig már ránk sötétedett, akkor ideje volt hazamenni.
Ez a nap is (túl) gyorsan eltelt!

A következő napokra már voltak egészen konkrét programterveink is. Mivel az esős évszakban voltunk itt, ezért figyelnünk kellett az időjárás előrejelzést is, hogy ahhoz igazítsuk a programokat.
Ezen az estén lefoglaltunk például másnapra egy bálnalest, 131,64 USD volt kettőnknek, adókkal és mindenféle illetékekkel együtt.

A program 14:30-kor lesz, kb. 15-20 percnyire tőlünk.

További képek

Map - Kapalua Coastal Trail - Lahaina, HI

Iratkozzatok fel a YouTube csatornánkra és kövessetek minket az Instagramon is!