01/26/2024

A másik kötelező program a Road to Hana, vagyis a Hana felé vezető út Maui keleti oldalán. Ahogy a neve is mutatja itt nem a célállomás a lényeg, hanem maga az odavezető út.
Ez egy 64 mérföldes (103 km) útszakasz Kahului és Kipahulu között. Általában Paia szokott lenni a kiindulópont. Mi egy korábbi napon megnéztük a teknősöket a Ho'okipa Beach Park-nál, ezért most külön nem álltunk meg Paia városában. Paia és Hana között nincs benzinkút, így mindenképpen érdemes teli tankkal útnak indulni. Vizet lehet kapni útközben, van néhány megálló, ahol kávét, üdítőt, banánkenyeret, friss kókuszt és egyéb apró finomságot lehet kapni.

Road to Hana

Bár Hana mindössze 84 km-re van Kahuluitól, egy megszakítás nélküli autóút kb. 2,5 órát vesz igénybe, mivel az autópálya nagyon kanyargós, keskeny, és 59 hídon halad át, amelyek közül 46 csak egysávos. Maximum 25 km/órával lehet haladni.

Körülbelül 620 kanyar van az úton, csupa szerpentin és az egész úton nincs tíz méter egyenes szakasz sem. Vannak viszont vízesések, buja, trópusi esőerdő, sziklák, végtelen óceán.

Tényleg nagyon szép helyeken halad az út, de szerintünk kicsit stresszes. Főleg ha egy helyi hirtelen mögéd kerül, mert ő nem 25-tel jön és nem is annyira érdekli, hogy Te egy bámészkodó turista vagy. Ahol lehet, azonnal félre kell húzódni, hadd siessen tovább.

Mi néhány helyen álltunk meg. Az első megállónk egy kávézónál volt, mert azt még nem ittunk. Tudtuk, hogy útközben mosdóra is szükség lesz és úgy olvastuk, hogy itt van. A kávék nagyon finomak voltak, és ugyan csak egy mobil WC volt, de az nagyon tiszta volt.

Road to Hana

Ezután a szivárvány eukaliptusz fákat szerettük volna megnézni. Ez az eukaliptusz fajta a Föld legszínesebb fája. A színpompás fa a Szunda- és a Fülöp-szigeteken él eredetileg. Kérge zöld alapon hosszanti vörös csíkokkal tarkított.

Az út mellett van is néhány, de ott nem sok autó fér el. Ezért inkább úgy döntöttünk, hogy a Ke'anae Arboretumban nézzük meg őket. Itt picivel több autó tud megállni.

Láttunk pár vízesést útközben és a Pua'a Ka'a vízesést közelebbről is szemügyre vettük. A vízesések alatt többségében lehet fürdeni, ahogy itt is. Amikor megérkeztünk, valaki éppen a fenti szikláról vetette magát a vízbe. Úgy, mint a filmekben.

Road to Hana

Nekünk a buja növényzet, hatalmas fák tetszettek a legjobban.

Ugyanakkor ha valamiről, akkor erről a “kötelező attrakcióról” az volt a véleményünk, hogy szerintünk egy kicsit túl van értékelve. Többször megállapítottuk - annak ellenére, hogy tényleg minden nagyon szép volt -, hogy nálunk Észak-Karolinában a Blue Ridge Parkway legalább ennyire szép látnivaló (ha nem szebb). A másik pedig a helyi autósokhoz köthető, ami levont az élményből. Minden prospektusban arról írnak, hogy Road to Hana így, Road to Hana úgy, gyere, ezt mindenképpen látnod kell, nagyon várunk, stb…

Ehhez képest a helyi autósok, ahogy fentebb is írtuk nem úgy tűnt, hogy nagyra értékelnék a turisták jelenlétét. (És én ezt is meg tudom érteni és el tudom fogadni, csak akkor ne hangoztassák fennen szóval, hogy mennyire várnak.) A turistáknak nyilvánvalóan nincs helyismeretük és az út tényleg nagyon sok helyen mindössze egysávos, beláthatatlan útszakaszokkal. Egy helyen volt egy tükör, aztán sehol máshol. És tényleg nem látod, hogy jönnek-e szemben (és mennyivel). Egyik oldalon hatalmas sziklafalak, másik oldalon tátongó mélységek. Az volt jó, ha senki sem jött se előttünk, se mögöttünk, se velünk szemben. Vagy ha hozzánk hasonló turisták haladtak, mert ők nem akartak 100-zal menni.

Road to Hana

Szóval azért én igazából vártam már, hogy odaérjünk.

Hana maga nem nagy szám. Itt tényleg magán az utazáson van/lenne a hangsúly.

Vettünk ebédet egy thai "étteremben" (nagyon sok ázsiai étterem van Mauin), amit egy kis fekete homokos partszakaszon ettünk meg. Ezután pedig visszaindultunk.

Ugyanezen az úton.

Tovább is lehet menni, sokan tovább is mennek egészen a Kipahulu völgyig, a többség azonban innen visszafordul (ahogy mi is tettük). A Kipahulu völgynél van a Haleakala nemzeti park “alsó” része. A fentit, ahol a kráter van, azonban csak egy teljesen másik úton lehet elérni és nincs olyan út, mely összekötné a két részt. Jó hír azonban azoknak, akik szeretnék innen is és onnan is megnézni, hogy a nemzeti parkba szóló belépőjegy (jelenleg 30 USD/autó) 3 napig érvényes.

Mivel mi ebbe az irányba nem jöttünk tovább, ezért ezt már csak onnan tudom, hogy utánaolvastam: A Kipahulu völgyön túl ismét egy veszélyes útszakasz következik, ahova sok autóbérlő cég nem is engedi tovább az autókat. A szerpentines utak sokszor egysávosra szűkülnek és lehet probléma, ha éppen szembejön valaki. Mint a sziget északi részén, a Kahekili Highway-en.

Road to Hana

Egyébként biztos nagyon szép lehet ez a rész is, de nekünk ott elég volt a kalandból, főleg hogy a visszaúton is újabb 620 kanyar várt ránk.

Visszafelé pont ugyanilyen érzéseink voltak, de többségében próbáltunk belefeledkezni a táj szépségébe és amire emlékeztünk az odaút során és tetszett nekünk, arra fókuszálni, hogy le tudjuk fotózni, videózni.

Azt mondják egyébként, hogy ez az út viszonylag veszélyesnek számít. Mármint maga a Road to Hana is. Szerintünk (és a két másik magyar lány szerint is, akikkel összetalálkoztunk) igazából nem lenne az út veszélyes, inkább csak az autóstársak teszik azzá… 🙂
A többsávos, széles utak után, nyilván a legtöbb idelátogató turistának ez kihívás lehet, de aki vezetett akár Magyaországon például a Pilisben vagy a Budai-hegyekben, annak maximum az egy sávra szűkülő hidak jelentenek újdonságot, de nem kihívást.

Végre visszaértünk Paia városába, ahonnan még egy jó 50 perc az út haza. Előtte megálltunk a Walmart-nál, Csibi beugrott néhány dologért, aztán hazáig meg sem álltunk!

Road to Hana

Ahogy olvashattátok, mi a vulkános utat és ezt egy napon tettük meg, így aztán nekünk volt vagy 2000 kanyarunk ezen a napon. Estére már szédültünk rendesen…

Eseménydús nap volt.

Ahogy fentebb olvashattátok, mi nem álltunk meg sok helyen, mert amúgy is kicsit erőltetett menet volt a napunk, de azért készítettünk egy gyűjteményt azok kedvéért, akik kicsivel több megállót építenének be a programjukba:

1. Ho'okipa Beach Park - a Hana Highway 9-es mérföldkő közelében található. Ez a szörfös paradicsom és a teknősös strand, amelyről már mi is írtunk. Paia városa és Haiku városközpontja között található. (A Ho’okipa” hawaii nyelven vendégszeretetet jelent.) Ezt szerintünk se hagyja ki senki, aki erre jár.
  2. Twin Falls (2-es mérföldkő) - Vízesés nagyon sok van az út során, az egyik legismertebb és legnépszerűbb a Twin Falls. (A vízesések általában a parkolótól egy könnyű sétával érhetők el). Ezekben lehet fürdeni is, szóval aki úgy gondolja, el se induljon fürdőruha nélkül. Mi más útibeszámolók alapján azt olvastuk, hogy itt például nagyon sokan vannak (érthető, ez kb. az első megálló az út során). A két magyar lány pedig azt mondta, hogy ők voltak, de nekik nem volt kedvük fürdeni benne, mert a kirándulásuk előtt két napon át tartó esőzés miatt eléggé zavarosnak tűnt a víz. Mi - ahol láttunk vízesést vagy kis patakot, ott kifejezetten tiszta volt a vize, de nem is volt eső, mikor mi erre jártunk.
    Mi a Twin Falls-t tudatosan kihagytuk.
    Ami még fontos lehet: 10 dolláros parkolási díj van és aki szeretne ide látogatni, ügyeljen rá, hogy korán jöjjön, mivel a fizetős parkolóhelyek száma korlátozott, a Hana Highway mentén pedig szigorúan tilos parkolni.
  3. Huelo Lookout (4. és 5. mérföldkő között) - Itt van egy kis bodega, ahol frissen facsart gyümölcslevet, kókuszlevet, kávét lehet kapni. És egy kis kilátóból csodás panoráma nyílik Kelet-Mauira.
  4. Maui Garden of Eden - a Maui Édenkert a 10. mérföldkőnél található a Hana felé vezető úton. Ez egy gyönyörű arborétum, 2,5 mérföldnyi buja túraútvonallal, trópusi virágokkal, növényekkel és kilátással a Puohokamoa-vízesésre. 20 USD a belépődíj. Ha van, amit sajnálok, hogy kihagytunk, akkor ez az a program. De a rutinos olvasóink már tudják, hogy ha egy ilyen helyre mi beszabadulunk, akkor az több órás kalandozást jelent. Ez most sajnos nem fért bele.
  5. Ke’anae-félsziget - közvetlenül a Ke’anae Arborétum mellett található, kb. a 16. mérföldkőnél. Mi csak az arborétumban jártunk. De a Ke’anae egy hagyományos hawaii falu, itt van egy gyülekezeti templom is, mely 1856-ban épült lávakőből és korallból. Lehet gyönyörködni a zord tengerpartban és a szikláknak csapódó hatalmas hullámokban. Fontos tudni, hogy itt viszont NEM LEHET fürdeni!
  6. Wailua Valley State Wayside (18. mérföldkő előtt) - azt mondják, hogy ez a legjobb kilátó a Hana felé vezető út mentén, mert csodás panoráma tárul az ember szeme elé a hegyek felé és az óceán felé is. A parkból meg lehet nézni a vízeséseket, a Ke’anae-völgyet és a Haleakala-kráter peremét is.
  7. Pua’a Ka’a Falls - (22. mérföldkő) Ez egy könnyen megközelíthető, 4,5-6 méter magas vízesés. Ennél mi is megálltunk. Itt van nyilvános mosdó, piknikező helyek és a vízeséshez vezető sétaút is. Sok kóbor macskát is lehet látni. (Mi csak egyet láttunk, de szegény az is félszemű volt. 🙁 Javasolt szúnyogirtót vinni, mert állítólag sok a szúnyog! (Ez a többi helyre is vonatkozik, persze.)
  8. Pipiwai-ösvény - (42. mérföldkő) Ez egy 6 km-es túraútvonal, bambuszerdőkkel, vízesésekkel (Makahiku és Waimoku vízesés) és egyéb természeti csodákkal. Útközben változatos növény- és állatvilággal lehet találkozni. A Pipiwai Trail egy történelmi útvonalat követ, amelyet az ősi hawaiiak évszázadok óta használtak. Az ösvény végén található a lélegzetelállító Waimoku-vízesés, mely a túra fénypontja. Ez egy viszonylag hosszú kirándulás, minimum 2-2,5 órával kell számolni.
  9. Hana Farms Roadside Stand (31. mérföldkő) Hana “bejáratánál”. Ez tulajdonképpen egy bájos kis piac, egzotikus és helyben készült ételekkel. Ha még útközben az ember nem ette tele magát banánkenyérrel, akkor itt még nyugodtan megteheti. De itt található a Bamboo Hale nevű étterem is, szóval be lehet lakmározni. (Hétfőnként az étterem zárva van.)
  10. Wai’anapanapa State Park (32. mérföldkő) Wai'anapanapa hawaii jelentése „csillogó víz”. Itt található a fekete homokos strand. A türkizkék víz a fekete homokkal és az élénkzöld növényekkel pompásan mutathat. (Ez a másik, amit sajnálok, hogy kihagytunk.) Viszont itt is nagyon fontos információ: ide is csak foglalással lehet belépni már egy ideje. A belépődíj 5 USD/fő + 10 USD parkolási díj. Ezek a díjak kötelezőek az államon kívüli látogatók számára.
  11. Hana városa - A városka meglehetősen álmos és vidéki, gyakran mennyei Hanának is nevezik. De ahogy már korábban is írtuk, itt az odavezető úton van a hangsúly, nem a városon magán.
  12. Hamoa Beach - Maui egyik legjobb strandjának nevezik, állítólag Ernest Hemingway író kedvenc strandja volt. Ez a strand rövid autóútra (4,5 mérföld = 7,2 km-re délre) található Hanától. A nyílt óceán felé néz a strand, így a szörfösök kedvelt helye.
  13. Wailua Falls (45. mérföldkő, közvetlenül Hana mellett). Azt mondják, ez a legtöbbet fényképezett és az egyik legszebbnek tartott vízesés Mauin. Autóból is lehet látni, de aki oda szeretne menni, óvatosan, mert csúszós a talaj!
  14. Ohe'o Gulch más néven "Hét szent medence” (Seven Sacred Pools) - 10 mérföldre (16 km) található Hana városától, a Haleakala Nemzeti Park közelében. Lépcsőzetes vízesések, gyönyörű édesvizű medencék találhatók itt. Az utóbbi években biztonsági okokból lezárták a medencéket, de továbbra is ez az egyik legnépszerűbb látnivaló állítólag. A nemzeti parkos belépővel lehet bejutni ide is (mely 3 napig érvényes és a kráterhez is jó). Viszont itt sem szabad úszni.
  15. Végül de nem utolsó sorban: Haleakala hátsó oldala. Ez az a rész, ahol kifejezetten veszélyes a közlekedés, mert sok helyen csupán egysávos utak vannak (egy szakaszon). Állítólag amilyen buja és zöld a Hana felé vezető út, annyira elhagyatott ezen az oldalon.
    Viszont például ezen az útszakaszon található a híres pilóta Charles Lindbergh sírja (ő volt aki elsőként repülte át egyedül az Atlanti-óceánt.) De további látnivalókra is számíthat, aki bevállalja ezt az útszakaszt. Hangsúlyozom - és mindenhol máshol is ezt olvastuk - hogy csak nagyon rutinos vezetők vállalják be, illetve érdemes utánanézni annak is, hogy az autóbérlő cég egyáltalán engedélyezi-e az ezen az úton való közlekedést!

További képek

Map - Haleakala National Park - Kula, HI

Iratkozzatok fel a Youtube csatornánkra és kövessetek minket az Instagramon is!