… avagy a majdnem sikeres magyarországi ügyintézés utóhatásai.
Ismét rég nem jelentkeztünk. Időközben voltunk nyaralni (végre), viszont a magyarországi ügyek intézése annyira szánalmas, hogy gondoltuk, szentelünk ennek egy posztot. Hamarosan jövünk a nyaralás részleteivel is.
Csibi Apukája március 5-én halt meg, március végén voltunk otthon, minden ügyet elindítottunk. Most pedig már júniust írunk és nem fogjátok elhinni, de SEMMI nem oldódott meg még. Minden nyitott és / vagy problémás.
Oké, egy dolgot teljesen le tudtunk zárni otthon: a Vodafone-nál megszüntettük a tévé és internet előfizetést.
Ezenkívül semmi… De innen átadom a szót Csibinek.
Ez az iromány kapcsolódik a papírmentes ügyintézés(?) bejegyzésünkhöz is. Kiváló tapasztalatokat szereztünk.
Víz - Fővárosi Vízművek
Az átírást április közepén kezdeményeztük online űrlap kitöltésével és dokumentumok csatolásával. Az automatikus válaszon kívül semmi nem történt. Az e-mailes tájékoztató szerint az ügyintézés átlagos átfutási ideje 15 nap… Tegnap írtunk nekik, meglátjuk erre reagálnak-e valamit.
Áram - MVM
Az átírást e-mail-en kezdeményeztük dokumentumok csatolásával.
Ezt miért is nekem kell kitalálnom? Az MVM nem tudja, hogy a szolgáltatási helyeken ki szolgáltatta az áramot? Tényleg nem kell tudni? Miért nem mindegy ki szolgáltatta az áramot 2021. szeptembere előtt?
Az online ügyintézés eddig tartott. A szolgáltató e-mail-en elküldte a szerződést, amit ki kellett nyomtatni és postai úton visszajuttatni egy postafiók címre… Wow… Micsoda online ügyintézés. Köszönjük. Még jó, hogy az egész város ki van plakátolva, hogy "most inkább játszunk, az ügyintézést megoldom online". Az lemaradt, hogy "utána lehet még megyek a postára is".
Ja, a mesékben kb.
Menet közben az EON-tól is jött egy e-mail a szerződésről, amiben ugyan az én adataim voltak, de egy olyan e-mail címre és telefonszámmal, amit évek óta nem használok. Teljesen érthetetlen és váratlan volt, ezért nem is foglalkoztunk vele.
Az MVM egész gyorsan feldolgozta a postán visszaküldött szerződést és április elejétől a kért dátummal és óraállással átvettük a villanyórát.
Érkezett egy utolsó számla az átírás dátumáig, a mérőállás is stimmel, de jött még egy szokásos havi követelés is, aminek az összege megegyezett azzal, amit Apum átalánydíjként fizetett havonta. Ennek majd utána kell járni, hogy pontosan micsoda.
Gáz - MVM
Ez a legproblémásabb szolgáltató.
Az átírást e-mail-en kezdeményeztük a megfelelő dokumentumok elküldésével. Ez a szolgáltató is e-mail-en küldte vissza a szerződést, de a másik MVM-mel ellentétben nekik megfelelő volt az aláírt szerződést szkennelve, e-mail-en eljuttatni. (Ha itt működik, akkor az áramszolgáltatónál, aki szintén MVM, miért nem?)
A magyarországi levelezési címből állandó lakhely lett a szerződésben. Gondolom nem tudtak mit kezdeni a külföldi címemmel…
Az online hozzáférés hamar meglett, gyorsabban mint az áramé, mert nem kellett postázgatni a szerződést.
Az első probléma az első diktálásnál merült fel. A rendszerben az óraállás egy 2022 augusztusi állás, amit a szolgáltató olvasott le. Ha leadtam volna az áprilisi óraállást, kb. 1000 m³ gáz árát kellett volna elszámolni hirtelen.
A szolgáltató ugyan elkérte az aktuális mérőállást az átíráshoz, de igazából nem érdekelte őket; megörököltem az utolsó szolgáltatói leolvasást. (Apum átalánydíjat fizetett havonta.)
A telefonos ügyfélszolgálaton nem tudtak segíteni, úgyhogy e-mail-ezünk. Apumnak van egy többszázezer forintos túlfizetése, amit vissza kell igényelnem, majd ha a hagyatéki eljárás végleg lezárult. Ez is még folyamatban van.
Nem tudom mitől bonyolultabb így az átírás, mintha rendes adás-vétel lenne. Nyilván nem tudunk írni átadás-átvételi jegyzőkönyvet. De az ingatlan eddig is a mi tulajdonunkban volt, van egy halotti, akkor miért nem lehet ennek megfelelően egyszerűen rendezni?
Teljesen agyament eljárás.
A gázszolgáltató küldött e-mail-en egy tájékoztatást, hogy egy kolléga kijön, hogy műszakilag leellenőrizze az órát. Szerencsére sikerült megérteniük, hogy ne engem keressenek, mert külföldön vagyok és nem fogom tudni beengedni a kollégát.
Mint kiderült, a kolléga az MVM földgázelosztójának, a Tigáznak az alkalmazottja. Addigra a Tigáz megküldte a szerződést a budaörsi címre, ahol nem tartózkodik senki. Még jó, hogy megadtam a helyes postázási címet, amit valaki nem tartott fontosnak. Ezen kívül, a szerződésben az adataim keveredtek Apum adataival. Jeleztem az MVM-nek, de csak annyit mondtak, hogy az MVM rendszerében jól vannak az adataim… Kiváló. Az én okmányaim is rendben vannak, úgyhogy legyen akkor ez a Tigáz problémja. Nem?! Mit én aggódjak minden miatt.
Biztosítás - Generali
A generalis sztoriról is meséltünk már picit, hogy mi volt Budaörsön. Akkor még úgy gondoltam, hogy értelmesen lezárjuk a szerződést. Felhívtam az ügyfélszolgálatot, ahol arról tájékoztattak, hogy e-mail-ben egy kérelmet fogalmazzak meg a biztosítás megszüntetéséről, feltétlen írjam bele, hogy az ingatlan nem lakott és csatoljam a halotti anyakönyvi kivonatot. Így is tettem miután hazautaztunk.
A szolgáltató e-mail-ben tájékoztatott arról, hogy e-mail-en csak olyan e-mail címre tudnak levelet küldeni, amelyhez korábban hozzájárultam és nyilatkoztam. Mármint Apum? Mire gondoltak pontosan? Ezt a tájékoztatót sikerült postai úton is elküldeni, az üres ingatlanra, mert ugye leírtam a kérésüknek megfelelően, hogy senki nincs ott. Én itt engedtem el a témát. Csináljanak, amit akarnak.
Hogy még csodásabb legyen a belesz*rás: egy hétre rá érkezett a szokásos számla Apumnak a következő időszakra.
Köszönjük az együttérzést és a segítséget, Generali.
Bank - Unicredit Bank
Erről is tettünk már említést. Apunak csak egy lakossági folyószámlája volt és próbáltunk tájékozódni, hogy mit lehet tenni, amíg Magyarországon vagyunk, ill. majd mit lehet tenni, ha már ismét külföldön leszünk.
A bank kérését úgy tűnik sikerült teljesíteni, miszerint a hagyatéki eljárásról szóló dokumentum elektronikusan legyen kiállítva és elküldve a banknak. A közjegyzővel ez simán ment. Viszont kiderült, hogy a folyamat végén a bank kér egy átutalási megbízást. Ez így önmagában nem hangzik problémásnak, de ez a megbízás az a formanyomtatvány, amit a bankban a pénztári ablakoknál szoktak kihelyezni. Kisméretű, 2 példányos formanyomtatvány, amit nem lehet szkennelve visszaküldeni.
Persze megtehetném, de nem fogadják el ilyen módon… Mit nekem ügyfélkapu, lemásolt iratok, leadott e-mail cím. Egy jól bevált 2 példányos formanyomtatvány kék tollal kitöltve mindent visz!
Jelen felállás szerint, a bank el tudja postázni egy magyarországi (!) címre az üres nyomtatványt, mert külföldre nem lehet. Mert drága??? Írják a többi költséghez, majd vonják le az utalás előtt. Még az is elegánsabb megoldás lenne, mint ez.
A rokonokat megkérjük, hogy küldjék el nekünk a nyomtatványt, aminek a kitöltéséhez a banki kolléga segítsége kell majd, mert én hivatalosan nem tudom milyen összeg van a bankszámlán ill. azt sem tudom, hogy a bank még mennyit akar belőle levonni akármilyen költség címszóval.
Ez az egész szerintem valahogy úgy kéne kinézzen, hogy a bank megkérdezi, hogy milyen bankszámlára utalhatja az összeget, miután megkapták a közjegyzőtől a végleges hagyatéki dokumentumot. A bank már lemásolta az okmányaimat, az adataim egyezni fognak azzal, amit a közjegyző átad nekik. Mi kell még? Max. a bankszámlaszámom, nem pedig én töltsek ki egy papírt a világ másik oldalán és postázgassam. Nem mintha ki tudnám tölteni magamtól… Egy vicc.
A korábban használt magyarországi banki alkalmazásokban nem tűnt fel és az unicredites online alkalmazásban sem láttam, (amikor Apunak segítettem) ami az itteni pénzügyi felületeken tök alap: minden helyen meg tudok adni kedvezményezettet, pont azért, hogy ha valami történik, akkor ne kelljen várni a megjelölt személynek semmire és senkire, hogy a pénzhez hozzáférjen. Ez otthon miért nem működik? (Költői kérdés…)
Ingatlan minősítése
A budaörsi család ház kezdetben csak egy telek volt, ahova Apumék egy műhelyt építettek. Apu itt dolgozott utána. Később, a 80-as évek végén kemény 100 000 forintért vettek egy hétvégi faházat, ami előregyártott panelekből állt. A környék és az akkori ház alapján hétvégi nyaralóházként lett besorolva.
A 90-es évek közepén Anyu kérte a budaörsi önkormányzattól, hogy családi házra minősítsék át, miután minden közmű be lett vezetve és téliesítették az egész házat (műhely és rajta a faház). Az önkormányzat elfogadta a kérelmet.
Pár évtizeddel később derült ki, hogy az önkormányzat ugyan elfogadta a kérelmet, de utána, a fellebbezési határidő után nem adta ki a végleges, jogerőre emelkedett határozatot és ha volt fellebbezés, arról sem kapott senki értesítést. Ezért a mai napig hétvégi házként van jegyezve az ingatlan.
Pér évvel ezelőtt volt egy próbálkozásunk a budaörsi önkormányzaton, de nem jutottunk semmire. Túlzottan motiváltak sem voltunk, mert nem kellett akkor semmihez.
Jelenleg a budaörsi önkormányzat nem tud segíteni, mert az ügyek intézése átkerült a budakeszi járási hivatalba, ahol süket fülekre talált az ügy.
Az ingatlan eladása szempontjából viszont fontos lenne rendezni az ügyet, ami pár hónapja most ismét csak húzódik.
…
Nem gondolnám, hogy ezek az ügyek ennyire bonyolultak. Csak átírásokról beszélünk, ráadásul tulajdonosként kérem. A tulajdoni lapon már 15 éve ott a nevem. Mindenki jön a hagyatékival, mintha kellene bármihez is… Fújják a sztenderd dumát és nem akarják meghallgatni, megérteni az embert, hogy mire is van szüksége. Olyan, mintha senki sem gondolkodna…
Iratkozzatok fel a Youtube csatornánkra és kövessetek minket az Instagramon is!